Angst voor de bevalling

De meeste vrouwen ervaren spanning als het gaat om de bevalling. Heel logisch, het traject van conceptie- naar zwangerschap- naar bevallen - en het moederschap, is een intens traject wat vele emoties kent. Het is een bijzondere, maar vaak ook confronterende periode in het leven van een vrouw. Een periode waar onderwerpen als, kwetsbaarheid, dicht bij jezelf staan, familie patronen en controle loslaten de hoofdrol spelen.  Maar wat als gezonde spanning nu omslaat in ongezonde angst? 

Angst & spanning: het dynamische duo

Vind jij de aankomende bevalling spannend? Dan ben je niet de enige. Een aanstaande bevalling roept bij iedereen verschillende emoties en verwachtingen op. Soms kan deze angst zo groot worden, dat je er elke dag mee bezig bent en het je dagelijks leven beïnvloedt.

Wacht niet af tot de bevalling om je angsten onder ogen te komen, maar onderneem actie. Angst kan namelijk de aanmaak van de juiste hormonen verstoren en ervoor zorgen dat je verkrampt, waardoor de bevalling pijnlijker wordt en langer kan duren. Je komt dan in in een vicieuze cirkel terecht.

Gelukkig kun je veel doen om je vertrouwen sterker te maken, waardoor de angst op z’n minst hanteerbaar wordt en op z’n best verdwijnt. Inzicht in de oorzaak van je angst is de eerste stap.

Oorzaken van angst voor de bevalling

  • Horror verhalen van anderen: Je hebt waarschijnlijk al meerdere (negatieve) verhalen van anderen gehoord. De negatieve verhalen blijven vaak beter 'hangen' dan de positieve. Goedbedoelde adviezen en uitdrukkingen als: 'er is nog nooit eentje blijven zitten' en 'je zult wel anders miepen als je daar eenmaal ligt', doen ook niet al niet veel voor je zelfvertrouwen.
  • Focus op het negatieve: Te vaak wordt er benadrukt wat er allemaal fout kan gaan. Natuurlijk is het belangrijk dat je met beide benen op de grond blijft staan, maar de realiteit is dat we met zijn allen vaak focussen op wat er allemaal fout kan gaan in plaats van dat we focussen op wat er allemaal goed gaat.

Onze hersenen zijn van nature 70% negatief georiënteerd. Dat is onze erfenis vanuit de oertijd.  We hadden die negatieve oriëntatie nodig om te overleven. Want als er een roofdier voorbij kwam, dan was het niet handig dat je de mooie bloemetjes in het gras interessanter vond dat het roofdier. En dus bleef staan. 

Gevolg van deze negatieve oriëntatie is dat we vooral bezig zijn met het letten op gevaar. Zo kunnen we vluchten en overleven.

  • Films en tv: Wanneer je een vrouw op televisie ziet bevallen, is ze vaak niet de beste versie van zichzelf. Realiseer je dat op televisie dingen worden uitvergroot en de meest spectaculaire (vaak negatieve beelden) vertoond worden. De media geeft een eenzijdig beeld van bevallen.
  • Eerdere (negatieve) ervaring: Het kan zijn dat je al een vervelende bevalling hebt meegemaakt. Uiteraard heeft dit invloed op hoe je de komende bevalling ingaat. Wees je bewust dat het dit keer heel anders kan gaan. Dit is een andere zwangerschap, een andere baby en dus ook een andere bevalling. Uit eigen ervaring weet ik dat je na zo'n negatieve ervaring vaak beter weet wat je nu wel en zeker niet wil.

Miriam

" Ik weet nog goed dat ik met mijn moeder sprak over mijn geboorte. Zij gaf aan dat ze ingeknipt was zonder dat ze daar toestemming voor had gegeven. Dat gebeurde gewoon. Daarnaast vertelde ze me dat ze de knip niet had gevoeld omdat deze gezet werd tijdens een wee. Ik heb me altijd afgevraagd hoe zeer die wee dan wel niet deed, gezien ze de knip niet voelde. Je snapt dat dit in mijn emotionele rugzak zat toen ik voor de eerste keer ging bevallen."

Face Your Fears

Hoe ga je nu om met angst voor de bevalling? Allereerst is bewustzijn heel belangrijk. Sta eens stil bij al jouw beperkende gedachten, belemmerende overtuigingen, angsten en onzekerheden. Hoe zijn deze tot stand gekomen? Door wie of wat zijn ze gevoed? Schrijf ze voor jezelf op. Erken hetgeen wat je voelt.

Angsten en onzekerheden horen bij het leven. Dat is juist heel normaal. Dus je mág angstig zijn. Je mág onzeker zijn. Sta jezelf toe om dat ook te voelen. Wees mild voor jezelf. Het heeft geen zin om het onder het tapijt te vegen en net doen alsof er niks aan de hand is. Om er mee om te gaan, is de eerste stap in het erkennen en accepteren dat wat je voelt oké is.

Het is ook fijn om informatie tot je te nemen. Kennis = power.  Hoe werkt je lijf, hoe werken je hormonen? Wat kun je zelf doen om dit proces te ondersteunen? Informatie en bewustwording zorgen vaak voor vertrouwen. Een deep dive naar binnen en het voelen en aangaan van alles wat je tegenkomt in dit proces zorgt uiteindelijk voor nog meer vertrouwen. En vertrouwen is noodzakelijk om te kunnen ontspannen.

"Leren om ruimte te maken voor negatieve gedachten en emoties is heel belangrijk. Zodra je geleerd hebt om te stoppen met vechten tegen deze emoties, dan hoef je je er ook niet meer door te laten tegenhouden"

Tips om om te gaan met angst voor de bevalling

  • Praten: Praten is onwijs belangrijk om met je angsten en onzekerheden om te gaan. Je hoeft het niet alleen te doen. Vaak is het ook fijn om je te realiseren dat je niet de enige bent die last heeft hiervan. Door erover te praten erken je hetgeen wat er is, waardoor je er ook mee kunt dealen. Mocht je er met je partner, moeder, vriendin niet uitkomen, zoek dan professionele hulp. 
  • Omring je met positiviteit: Er is al zoveel negativiteit in de wereld. Omring je met positieve mensen met een positieve vibe. Je zult merken dat je dat zoveel meer energie geeft. Daarnaast kan je het heel veel vertrouwen geven als je je mind doordrenkt met positieve verhalen en ervaringen van anderen. 
  • Goede voorbereiding: Bereid je goed voor. Er wordt niet voor niks gezegd dat een goede voorbereiding de helft van het werk is. Boek een cursus die bij je past, lees fijne boeken, kijk een inspirerende documentaire of meld je aan bij een inspirerende & informerende Facebook groep. 
  • Geboorteplan: in mijn ogen is een geboorteplan cruciaal. Alleen al het maken van een geboorteplan samen met je partner is al van toegevoegde waarde. Je gaat samen bewust stilstaan en nadenken over je opties, je voorkeuren, je behoeften etc. Daarnaast is het belangrijk om het plan te bespreken met je zorgverlener.

Herken jij jezelf in bovenstaande? Of heb jij dit ook ervaren? Let me know, ik ben heel benieuwd wat voor jou heeft gewerkt of jouw struggles waren of zijn. Je kunt hieronder je reactie achterlaten.


Ik ben Miriam

Het gezicht achter Mum 2b. Samen met mijn lief en onze 2 prachtige dochters wonen wij in Diever (Zuid-West Drenthe).

Het doel van mijn blog is om je te inspireren en te laten zien dat geboorte ook onwijs mooi & krachtig kan zijn. Wil jij je verhaal met mij & de lezers delen, stuur me gerust een berichtje.


{"email":"Email address invalid","url":"Website address invalid","required":"Required field missing"}

Ook interessant:

Tips vluchtkoffer | voorbereiding op je bevalling

Geboorte van Yenthe

>