Tips vluchtkoffer | voorbereiding op je bevalling

Een vluchtkoffer of vluchttas, je hebt er vast wel eens wat over gelezen. Hierin stop je alles wat je denkt nodig te hebben tijdens en na de bevalling. Veel vrouwen nemen dan ook hele praktische dingen mee naar het ziekenhuis zoals een oplader, tandenborstel, deodorant etc. Hartstikke goed, maar toch mis ik in die lijstjes een aantal spullen die echt een verschil kunnen maken tijdens je bevalling.

Vluchtkoffer…wat een gek woord!

Ik begin met een stukje bewustwording. Waarom heet het eigenlijk een vluchtkoffer? Waar vlucht je voor? Het woord vluchttas of vluchtkoffer, laat dat woord eens binnen komen. Voel eens wat dat woord met je doet?  Waar moet je voor vluchten? Gek woord eigenlijk he, vluchtkoffer?! Ik noem het veel liever een geboortekoffer/ geboortetas of ziekenhuiskoffer/tas.

Weet je, taal komt binnen bij ons onderbewuste. En ons onderbewuste zit al vol met negatieve inprentingen als het gaat om geboorte. Hier kun je meer lezen over de invloed van woorden op onze mindset. Plus wat voor impact dat kan hebben op je bevalling.

Ik ga liever uit van het positieve en kies er dus voor om het woord geboortekoffer te gebruiken.

Wanneer pak je je geboortekoffer in?

Omdat je nooit precies weet wanneer je gaat bevallen is het handig om je geboortekoffer op tijd in te pakken. Maar wat is nu op tijd? Sommige zwangeren hebben de koffer al met 35 weken klaar staan en anderen gaan ver over de 37 weken heen om hun koffer te pakken.

Ik adviseer zelf zo rond de 36e week je tas in te pakken, zodat deze met week 37 klaar staat.  Het geeft je vaak een stukje rust als je weet dat je tas klaar en ingepakt staat.

vluchtkoffer bij een thuisbevalling

Wil je thuis bevallen? Ook dan is het handig om je geboortekoffer in te pakken. Je weet immers nooit hoe je bevalling zal lopen. Soms verloopt een bevalling nou eenmaal niet zoals je hoopt en dan is het wel zo fijn dat je koffer klaar staat. Niks is zo stressvol als je last minute nog een koffer moet inpakken omdat je naar het ziekenhuis gaat.

Wat stop je in je geboortekoffer

Goed, je geboortekoffer. Wat stop je daar nu in? Misschien heb je via de kraamzorg of via Internet een standaard lijstje kunnen vinden wat je mee kunt nemen. Dingen als kleingeld, oplader, kleren voor je baby etc. Heel praktisch, maar ik heb nog wel een aantal waardevolle aanvullingen die je mee kunt nemen.

Het gaat dan vooral om spullen die van invloed zijn op hoe jij je voelt tijdens de bevalling. Stel jezelf eens de volgende vragen als het gaat om jouw droombevalling:

  • Waar ben je?
  • Met wie ben je?
  • Hoe voel jij je?
  • Welke sfeer hangt er in de ruimte?
  • Wat heb jij nodig om je veilig te voelen?

Als je antwoord hebt gegeven op deze vragen, weet je ook welke spullen echt een bijdrage kunnen leveren aan een bevalling met meer ontspanning en vertrouwen.

stimuleer je 5 zintuigen

Tijdens je bevalling gebruik je je zintuigen optimaal. Je bent vaak gevoeliger voor licht, geur, geluid en aanraking. Je kunt je zintuigen op een positieve manier beïnvloeden. Hieronder een aantal voorbeelden:

  • Sfeerverlichting: Denk aan van die kitscherige plastic led kaarsen. In het ziekenhuis heb je veelal witte tl verlichting. Niet echt bevordelijk voor je ontspanning. Je maakt ook minder melatonine aan, terwijl dit hormoon juist een boost geef aan oxytocine. Hét belangrijkste hormoon tijdens je bevalling. Kerstverlichting geeft ook een fijne sfeer. 
  • Geur: Welke geur vind je fijn? Je kunt bijvoorbeeld essentiële oliën gebruiken, zoals lavendel. Denk er wel aan dat je dit niet gaat diffusen. Want als je de geur niet meer fijn vindt, dan is het een grote uitdaging om de geur uit je kamer te krijgen. Gebruik liever een druppeltje op een wattenbolletje of stukje stof.
  • Muziek: Waar luister je graag naar? Welke muziek ontspant je? Luister je wel eens naar een meditaties, mantra's of natuurgeluiden? Je kunt een spotify lijst aanmaken met je favoriete muziek. Hier kun je meer inspiratie vinden.

Afspeellijsten in Spotify
Maak meerdere afspeellijsten met verschillende soorten muziek. Zoals een lijst met rustgevende muziek, een lijst met up tempo nummers en een lijst met meditaties of affirmaties. Zo heb je keuze qua muziek tijdens de verschillende beval fases. 


  • Eten/drinken: In plaats van dextro energy of energy drankjes adviseer ik liever honingrietjes of een zelfgemaakte natuurlijke energydrank. Deze zorgen voor stabielere suikerwaardes dan wanneer je continue van die pieken en dalen hebt. In mijn doula koffer heb ik ook altijd iets zoutigs bij me, zoals een cup a soup. Daarnaast heb ik ook gedroogd fruit, noten en kokoswater bij me. 
  • Aanraken: Een aanraking bevordert de aanmaak van oxytocine. Het is fijn als je partner bij je is en je hadn vasthoudt. Maar ook een massage kan voor veel verlichting zorgen. Een bevalling kan maar zo 10-12 uren duren, dan kan het zijn dat het masseren moeilijker vol te houden is. Dan kun je ook gebruik maken van massage attributen zoals een tennisbal, een hoofdspin, een massage roller of een rebozo doek.

Wat was onmisbaar voor jou tijdens de bevalling? Of mis je iets? Laat het achter in de comments hieronder.

Wil je nu de complete checklist geboortekoffer om je optimaal te ontspannen, deze kun je hier aan


Ik ben Miriam

Het gezicht achter Mum 2b. Samen met mijn lief en onze 2 prachtige dochters wonen wij in Diever (Zuid-West Drenthe).

Het doel van mijn blog is om je te inspireren en te laten zien dat geboorte ook onwijs mooi & krachtig kan zijn. Wil jij je verhaal met mij & de lezers delen, stuur me gerust een berichtje.


{"email":"Email address invalid","url":"Website address invalid","required":"Required field missing"}

Ook interessant:

Angst voor de bevalling

Geboorte van Yenthe

>